Úvod > Vydali jsme > Kariéra a osobní rozvoj > Jak se loví hlupáci

Jak se loví hlupáci

Ekonomie manipulace a klamu

Nenechte s sebou manipulovat! Ve své provokativní a v mnoha směrech radikální, jasně, srozumitelně a čtivě napsané publikaci, plné přesvědčivých a výstižných příkladů ze života, její autoři, nositelé Nobelovy ceny za ekonomii, zpochybňují klasickou tezi moderní ekonomie, tradovanou již od don Adama Smithe, že neviditelná ruka trhu vždy přináší materiální blahobyt. Autoři na mnoha příkladech dokládají, že trh může být jak prospěšný, tak může člověku škodit, protože není imunní vůči využívání triků a pastí, jež z lidí dělají „dojné krávy“. Soustřeďují se na moderní způsoby podvodného jednání a psychologického nátlaku – nejen na internetové útoky a podvody – a na mnoha příkladech ilustrují svoji výchozí tezi o tom, že trh může jak prospívat, tak škodit. Jejich publikace je detailní studií o manipulaci, podvádění, vlivu peněz, roli politiky a mnoha dalších oblastech našeho života - a o tom, jak se těmto nekalým praktikám postavit a bránit. Větší znalosti, reformy a regulace jsou podle autorů tím, co potřebujeme ze všeho nejvíce, máme-li čelit potenciálně neblahým důsledkům působení trhu. Od doby Adama Smithe se v ekonomii traduje, že volné trhy nám poskytují materiální blaho, jež je výsledkem působení neviditelné ruky trhu. V knize Jak se loví hlupáci (Phishing for Phools) ekonomové George Akerlof a Robert Shiller ukazují, že stejně jako nám trhy pomáhají, tak nám i škodí. Pokud to prodávajícímu umožňuje dosahovat zisku, bude systematicky využívat naše psychické slabosti a neznalost, a bude s námi manipulovat a klamat nás. Spíše než aby byly ze své podstaty neškodné a vždy vytvářely větší dobro, jsou trhy ve své podstatě „domovem“ triků a pastí, jež umožňují „lovit hlupáky“. Autoři vytyčují radikálně nový směr v ekonomii, založený na intuitivní myšlence, že trhy nám jak něco dávají, tak něco berou. Tuto myšlenku ilustrují skrze desítky příběhů, které ukazují, jak se lov na hlupáky dotýká a postihuje každého, a to téměř ve všech oblastí života. Utrácíme peníze více, než je zdrávo, takže nám nic nezbude a potom nevíme, jak zaplatit účty. Finanční systém vzkvétá, aby se následně zhroutil. Reklama nás ovlivňuje více, než si myslíme. Náš politický systém je ovlivněn penězi. Platíme příliš mnoho za členství ve fitness centru, auta, domy, a kreditní katy. Farmaceutické společnosti nás důmyslně vedou k nákupu léčiv, jež nemají valný užitek, pokud nejsou vyloženě nebezpečná. Monografie zkoumá ústřední úlohu manipulace a klamání, a to ve fascinujícím podrobném pohledu v každé z těchto oblastí a v mnoha dalších; objasňuje tak paradox: proč v době, kdy jsme na tom lépe než kdykoliv předtím v historii, příliš mnoho z nás vede život prostoupený tichým zoufalstvím. Současně kniha vypráví příběhy jednotlivců, kteří se tomuto klamání a manipulaci postavili a ukazuje, jak je možné tyto neblahé jevy omezit: prostřednictvím větších znalostí, reforem, a regulace.

[více]
  • Skladem
  • 399 Kč
  • Informace
  • Ke stažení
  • Recenze

Informace

Autor: George Akerlof, Robert Shiller
Žánr: manažerské dovednosti, osobní rozvoj
Datum vydání: 22. 02. 2017
EAN: 9788072614783
Formát: 165 x 235 mm brožovaná lepená s chlopněmi

Pro čtenáře od: 15 let
Jazyk: čeština
 

Ke stažení

Název souboru Typ Souboru Velikost
Obálka.jpg 1.22 KB
Obálka.jpg 78.84 KB
 

Recenze

K této knize není zatím žádná recenze.

Přidej recenzi

Vaše recenze bude zveřejněna až po schválení. Všechna pole formuláře jsou povinná.

 
 

Zprávy z redakce

27. 06. 2017

Pohleďte nejdříve do svého nitra, chcete-li něco dokázat!

„Filozofie se dnes netěší kdovíjaké oblibě, nicméně Ryanu Holidayovi se podařilo znovu najít její... [více]

02. 06. 2017

Typologie osobnosti v medicíně: lékaři, sestry, pacienti

Po úspěšných monografiích Typologie osobnosti pro manažery a Typologie osobnosti: přátelé,... [více]