Úvod > O nás > Zprávy z redakce > Kde hledat zdroje růstu

Kde hledat zdroje růstu

16. 05. 2016

Kniha Zamrzlá produktivita nabízí náměty k přemýšlení

V posledním desetiletí u nás produktivita práce stagnuje, v ostatních vyspělých zemích je situace obdobná. Zdá se, že šéfové firem si s tím moc hlavu nelámou a spoléhají se na to, že vzniklou situaci vyřeší růst trhu. Ten se však obnovuje zvolna a nejistě. Běžně se má za to, že produktivita práce poklesla či stagnuje kvůli krizi. Co když je to ale naopak? Naznačuje to i neustálé balancování na hranici recese, kolísání od růstových hodnot k hodnotám záporným. Ocitli jsme se na konci jedné éry, a pokud nechceme uvíznout ve stagnaci, musíme udělat krok do nového období. Kde hledat nové zdroje růstu? Podle výzkumu například využívají firmy jen 15 procent duševního potenciálu svých pracovníků. Máme zde tudíž 85 procent nevyužitého prostoru. Řešení je v tomto směru jednouché: Je třeba odstranit bariéry a povzbudit tvořivost. Kdo toto dokáže, předběhne v mnohém své konkurenty.
Kniha úspěšného školitele a konzultanta, autora koncepce intuitivního marketingu Miloše Tomana Zamrzlá produktivita - Proč produktivita práce stagnuje a co se s tím dá dělat?  nepřináší jen charakteristiku problémů současných firem, týkajících se nedostatečné („zamrzlé“) produktivity, ale zejména praktické návody, jak je proměnit v typ odpovídající požadavkům nové podnikatelské éry. Ve 24 kapitolách si všímá různorodých jednotlivostí, jimž by manažeři firem měli věnovat pozornost a jež by ve svém souhrnu mohly znamenat kýžený vzestup produktivity práce.
Dva příklady za všechny: V poslední době se například bouřlivě diskutuje o nastupující generaci Y. Management firem mnohdy vnímá její vlastnosti spíše negativně. Její příslušníky považuje za nezodpovědné a málo disciplinované jedince s neúctou k autoritám. Přitom právě tito lidé mají vlastnosti, které jsou v novém světě práce žádoucí. Nebo: Kreativita je jednou ze základních lidských vlastností. V mnohých je však povolena jen určitým profesím, jako jsou konstruktéři, designéři nebo marketéři. U ostatních je považována spíše za ne příliš vhodnou. Ale ve firmě nového typu je naopak žádoucí, aby tvořivost byla povzbuzována u všech pracovníků. Měla by být povzbuzována pomocí cílů, vize a týmové spolupráce.
Jako vždy – i v nastartování vyšší produktivity platí, že kdo začne hned, možná udělá více chyb, ale také získá náskok před konkurencí. Někdy takový, že ho nemá po desetiletí šanci dohonit. A to přece stojí za to.

Zprávy z redakce

27. 06. 2017

Pohleďte nejdříve do svého nitra, chcete-li něco dokázat!

„Filozofie se dnes netěší kdovíjaké oblibě, nicméně Ryanu Holidayovi se podařilo znovu najít její... [více]

02. 06. 2017

Typologie osobnosti v medicíně: lékaři, sestry, pacienti

Po úspěšných monografiích Typologie osobnosti pro manažery a Typologie osobnosti: přátelé,... [více]