Úvod > O nás > Zprávy z redakce > Nenechte sebou manipulovat aneb kniha Jak se loví hlupáci

Nenechte sebou manipulovat aneb kniha Jak se loví hlupáci

23. 03. 2017

G. A. Akerlof -  R. J. Shiller

JAK SE LOVÍ HLUPÁCI. Ekonomie manipulace a klamu

Nenechte sebou manipulovat

Ve své provokativní, avšak srozumitelné a čtivé monografii Jak se loví hlupáci (Phishing for Phools), plné přesvědčivých a výstižných příkladů, její autoři, nositelé Nobelovy ceny za ekonomii, George A. Akerlof a Robert J. Shiller, zpochybňují klasickou tezi moderní ekonomie, tradovanou již od dob Adama Smithe, že neviditelná ruka trhu vždy přináší materiální blahobyt. Na mnoha příkladech dokládají, že trh může být jak prospěšný, tak může člověku i škodit, protože není imunní vůči využívání podvodného jednání a psychologického nátlaku, jež z lidí dělají „dojné krávy“. Jejich publikace je detailní studií o manipulaci, podvádění, vlivu peněz, roli politiky a mnoha obdobných tématech, a také o tom, jak se těmto nekalým praktikám bránit. Více informací, hlubší znalosti, reformy a regulace jsou podle autorů tím, co potřebujeme ze všeho nejvíce, máme-li čelit neblahým důsledkům působení trhu. Pokud naše „lidské“ slabosti a neinformovanost prodávajícímu umožňují dosahovat zisku, bude jich systematicky využívat a bude s námi manipulovat.

Lovit (phish) původně znamená dopustit se na internetu podvodného jednání za účelem získávání osobních informací s cílem realizovat online podvody. Autoři však používají pojem lovit v širším významu. Spíše než nelegální činnost jím chápou to, aby lidé dělali věci, jež jsou v zájmu toho, kdo loví, ne toho, kdo je loven. Znamená rozhodit falešné návnady a čekat, až kolem poplave ryba, sice ostražitá, dopustí se chyby a nechá se chytit. Všude kolem nás je tolik vynalézavých „rybářů“, schopných přicházet s množstvím rozmanitých návnad, že podle zákona o počtu pravděpodobnosti každého z nás dříve či později někdo uloví. V Akerlofově a Shillerově pojetí je „hlupákem“ ten, kdo z jakéhokoli důvodu „spolkne návnadu“ a nechá se chytit (koupí nemovitost za nepatřičnou cenu, podlehne různým lobbistickým skupinám, nechá se nachytat nabídkami farmaceutických a potravinářských firem, finančních trhů, kreditních karet a dalšími lákadly reklamních a marketingových agentur).

Slovy autorů: „Tuto knihu jsme napsali pro spotřebitele, kteří potřebují být bdělí, aby se nenechali nachytat … Napsali jsme ji pro podnikatele, jež deptá cynismus některých jejich ,kolegů‘ a kteří mají pocit, že jsou polapeni v osidlech ekonomické nevyhnutelnosti jednat obdobně. … Napsali jsme ji pro názorové vůdce, kteří se postavili na stranu těch, kdož nevzdávají s manipulátory boj. …Těm všem bude, jak doufáme, tato publikace pojednávající o ekonomických silách, v jejichž důsledku manipulace a podvádění je – pokud neodhodláme podniknout odvážné kroky a bojovat s nimi – nedílnou součástí ekonomického systému, k něčemu dobrá.“ 

Zprávy z redakce

02. 06. 2017

Typologie osobnosti v medicíně: lékaři, sestry, pacienti

Po úspěšných monografiích Typologie osobnosti pro manažery a Typologie osobnosti: přátelé,... [více]

03. 05. 2017

Time management. Prokrastinace, konflikty, porady, vyjednávání, emaily, mobily, angličtina

Víte třeba jak na prokrastinaci? Jak vést porady či nebýt věčným začátečníkem ve studiu angličtiny?... [více]